تازه های هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان

۳۱ بازديد

 

اجازه دهید بیان کنیم که «روش‌های هوش مصنوعی شبیه هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان  به مغز کار می‌کنند» - که به گفته Emmert-Streib و همکاران، (2020، n.p) یک باور رایج است - - تحت یک بررسی دقیق‌تر. چنین دیدگاهی به عنوان یک قیاس نادرست مفهوم سازی می شود، که در آن شباهت از یک جهت دو مفهوم، شی یا رویداد کافی تلقی می شود تا ثابت شود که آنها از جنبه دیگری مشابه هستند که در واقع در واقع غیرمشابه هستند. برای مثال ChatGPT و دیگر چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی را در نظر بگیرید. آنها از این نظر شبیه مردم  هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان هستند که هر دو می توانند متن معقولی تولید کنند. با این حال، از آنجایی که ChatGPT متون جدیدی را بر اساس احتمالات ایجاد می کند - "حدس می زند" کدام کلمه به احتمال زیاد بعد از آن خواهد آمد-- عملکرد آن نسبت به مغز انسان متفاوت است.

 

معادل‌سازی هوش مصنوعی با مغز انسان را می‌توان بیشتر به عنوان یک تصور نادرست انسانی تصور کرد که به نسبت دادن احساسات، حالات ذهنی یا ویژگی‌های رفتاری کاملاً شبیه انسان به اشیای بی‌جان اشاره دارد (ایرنتی، 2015؛ اپلی و همکاران، 2007). این یک یافته رایج در تحقیقات در مورد تصورات  هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان  (اشتباه) کودکان از هوش مصنوعی (کیم و همکاران، 2023؛ کرینسن و شولز، 2021؛ مرتالا و همکاران، 2022) و به طور کلی فناوری دیجیتال است (روکر و پینک‌وارت، 2016؛ رابرتسون، Manches، & Pain، 2017).

 

تصور غلط انسان‌سازی می‌تواند به انواع مختلفی از تصورات نادرست اشاره داشته باشد که توسط دیویس (1997) بیان شده است. تصور نادرست انسانی از هوش مصنوعی می تواند یک تصور غلط بومی باشد، یعنی یک سردرگمی زبانی که در آن افراد واژگان گفتار روزمره را با اصطلاحات علمی اشتباه می گیرند (کیلی، 2012). به طور دقیق تر، هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان  اصطلاح «هوش» به طور سنتی به شناخت و رفتار انسان اشاره می کند، اما در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی معنای متفاوتی نسبت به زبان محاوره ای یا سایر رشته ها دارد (لگ و هاتر، 2007).

 

تصور غلط انسان‌سازی می‌تواند یک تصور غلط غیرعلمی نیز باشد (دیویس، 1997) که از اطلاعات بازیابی شده از منابع غیر علمی ناشی می‌شود. هوش مصنوعی انسانی و عاملی بازنمایی متداول هوش مصنوعی در فرهنگ عامه (Cave & Dihal, 2019) و رسانه های خبری (Slotte Dufva & Mertala, 2021) است و تأثیر این تخیل ها  هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان از تصورات مردم از هوش مصنوعی شناسایی شده است (Cave et. al., 2019; Selwyn & Gallo Cordoba, 2022).

 

از سوی دیگر، تصور غلط انسان‌سازی می‌تواند یک تصور اشتباه مفهومی باشد (دیویس، 1997) که از تجربه محدود و تمرکز محدود (هارلن و کوالتر، 2018) بر ویژگی‌های خاص هوش مصنوعی ناشی می‌شود. معمولاً کودکان از دستیارهای صوتی شخصی مانند سیری و الکسا به عنوان نمونه ای از هوش مصنوعی نام می برند که از آن آگاه هستند یا از آن تجربه دارند (کیم و همکاران، 2023؛ کرینسن و شولز، 2021؛ مرتالا و همکاران، 2022؛ واندنبرگ و موت، 2023) . آنها به احتمال زیاد در زندگی روزمره خود با چندین راه حل هوش مصنوعی دیگر (مانند الگوریتم های توصیه، هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان  دوربین تلفن های هوشمند) مواجه می شوند، اما از وجود هوش مصنوعی در این برنامه ها آگاه نیستند - یافته ای رایج در مطالعات انجام شده با بزرگسالان (Selwyn & Gallo Cordoba, 2022). ژانگ و دافو، 2020).

 

در نهایت، تصور غلط انسان‌سازی می‌تواند یک تصور غلط واقعی باشد (دیویس، 1997) - تلاشی ناموفق برای استدلال جوهر یک پدیده. هر چه فن آوری پیچیده تر و مبهم تر باشد، کودکان به احتمال زیاد به استدلال روانشناختی (مانند انسان گرایی) زمانی که قابلیت های عملکردی فناوری را توضیح می دهند، تکیه می کنند (ترکل، 2005).

 

  1. مطالعه حاضر

3.1. داده ها و شرکت کنندگان

داده های مطالعه حاضر در مورد تصورات غلط دانش آموزان در مورد هوش مصنوعی از 195 دانش آموز کلاس پنجم و ششم فنلاندی از 10 کلاس مختلف از طریق یک نظرسنجی آنلاین کیفی در آوریل و می 2021 جمع آوری شد. پرسشنامه آنلاین از طریق ایمیل از طریق شبکه ای از هماهنگ کنندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات مدارس شهری در یک شهرداری متوسط در مرکز فنلاند برای معلمان کلاس پنجم و ششم ارسال شد. ده معلم برای شرکت هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان  ابراز علاقه کردند. به عنوان پاداش و انگیزه برای زمان و تلاش سرمایه‌گذاری شده برای پاسخ‌گویی، پس از تکمیل نظرسنجی توسط دانش‌آموزان، مطالب آموزشی مبتنی بر وب باز در مورد جنبه‌های فنی و اخلاقی هوش مصنوعی به کلاس‌ها ارائه شد. این مطالعه از شیوه‌های تحقیقات اخلاقی (هیئت ملی یکپارچگی تحقیقات فنلاند، 2019) و قوانین فعلی در مورد حریم خصوصی اطلاعات و حفاظت از داده‌ها (GDPR.EU، 2022) پیروی کرد.

 

انگیزه پژوهشی ما در بررسی تصورات (اشتباه) هوش مصنوعی  هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان دانش‌آموزان، اکتشافی و تفسیری بود و بر تنوع کیفی تصورات (اشتباه) تمرکز داشت به جای ایجاد پروفایل‌های مفهومی مرتبط با متغیرهای زمینه خاص. بنابراین، هیچ داده شخصی یا اطلاعات حساسی از شرکت کنندگان جمع آوری نشد. با این حال، از دانش آموزان پرسیده شد که آیا آنها در یک باشگاه با موضوع ICT یا به عنوان سرگرمی یا به عنوان یک درس انتخابی د هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان ر مدرسه شرکت کرده اند. 11.6 درصد از دانش آموزان شرکت در این باشگاه ها را گزارش کردند. رایج ترین نمونه ها، کلوپ های برنامه نویسی و بازی بودند. هوش مصنوعی به عنوان  Artificial intelligence in plain language for children ماده در باشگاه ها ذکر نشده است. علاوه بر این، از دانش‌آموزان  شد تا فرار کنند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.