تفاوت بين ScratchJr و Scratch چيست؟
در مقايسه با نسخه كامل Scratch كه مخاطبان تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور مسن را هدف قرار مي دهد، محدوديت هايي وجود دارد. براي مثال هيچ متغيري وجود ندارد و اسپرايت ها فقط مي توانند با افزايش 15 درجه بچرخند. شبكه براي قرار دادن اسپرايت ها فقط 20 مربع عرض و 15 مربع ارتفاع دارد. بلوكي براي انتقال به يك موقعيت خاص وجود ندارد، اما ميتوانيد بلوك را به موقعيت اوليه خود بازنشاني كنيد. بلوك براي هميشه فقط مي تواند يك اسكريپت كامل را تكرار كند. اين محدوديتها دقيقاً همان چيزي است كه آن را براي كودكان كوچكتر مناسب ميكند و به دست آوردن نتايج سريع براي آنها آسان ميشود.
سورپرايزهاي خوبي نيز وجود دارد: پخش ها پشتيباني مي شوند. شما مي توانيد تشخيص دهيد كه يك اسپرايت به اسپرايت ديگري برخورد مي كند (اگرچه تا آنجا كه من مي بينم نمي توانيد تشخيص دهيد كه اسپرايت در حال لمس كدام است). شما ميتوانيد اسكريپتها را در هنگام ضربه زدن به اسپرايت فعال كنيد، اگرچه بايد مراقب باشيد كه روي يك اسپرايت ضربه نزنيد و نگه نداريد زيرا اين گزينه گزينه حذف اسپرايت را نشان ميدهد. تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور يك بلوك اضافي زيبا براي ايجاد يك اسپرايت به بالا و پايين آمدن دوباره وجود دارد. ضبط صدا نيز يكپارچه است، بنابراين كاربران مي توانند به راحتي بازي هاي خود را شخصي سازي كنند.
به طور كلي، ScratchJr بسيار سادهتر است، اما همچنان گزينههاي كافي را براي كودكان قادر ميسازد تا خود را خلاقانه بيان كنند. من مي توانم تصور كنم كه برخي از كودكان ScratchJr را كشف مي كنند و بعداً به Scratch مي روند، به خصوص آنهايي كه ScratchJr را در سن 7 سالگي از 5 سالگي كشف مي كنند.
نوشتن يك بازي تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور با ScratchJr در iPad
پس چقدر پيچيده است؟ خوب، شما مي توانيد بازي هاي ساده با آن ايجاد كنيد. در اينجا يك مثال از يك بازي است كه در آن شما به يك توپ شليك مي كنيد و سعي مي كنيد به بيگانه ضربه بزنيد. براي ساخت اين بازي، كافي است اسپرايت ايرانيان سايبرهاي نشان داده شده در زير را اضافه كنيد و اسكريپت هاي نشان داده شده در كنار آنها را به آنها بدهيد. بلوك ها داراي كد رنگي هستند كه پيدا كردن آنها را آسان مي كند.
در اين بازي شما روي گربه ضربه مي زنيد تا توپ را به سمت بيگانه شليك كنيد. توپ بايد در پايين صفحه باشد و بيگانه بايد در بالاي صفحه تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور باشد. گربه مي تواند به يك گوشه برود، جايي كه مي توانيد به راحتي روي آن ضربه بزنيد بدون اينكه صفحه نمايش را مبهم كنيد. اين همان بازي است كه مي توانيد در تصوير بالا مشاهده كنيد.
اسكرين شات برنامه ScratchJr - توضيحات زير را ببينيد بازي تيرانداز بيگانه اين چيزي است كه اسكريپت ها انجام مي دهند:
هنگامي كه گربه ضربه مي زند، پخش مي فرستد. شش پخش مختلف براي انتخاب وجود دارد كه از رنگ هاي مختلف استفاده مي كنند.
وقتي بازي شروع مي شود (با تابا زدن پرچم سبز)، توپ به موقعيت شروع خود مي رود.
هنگامي كه توپ پيام پخش را دريافت مي كند، به موقعيت شروع خود مي رود و 15 پله از صفحه بالا مي رود. اين بدان معناست كه به همان تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيور جايي كه شروع كرده بود ختم ميشود، زيرا اسپرايتهايي كه از بالاي صفحه خارج ميشوند به پايين برميگردند و صفحه نمايش 15 واحد ارتفاع دارد.
هنگامي كه پرچم سبز زده مي شود، بيگانه تفاوت اسكرچ با اسكرچ جونيورسرعت خود را روي سريع تنظيم مي كند، به موقعيت شروع خود مي رود و 15 قدم به راست و سپس 15 قدم به چپ حركت مي كند. بلوك قرمز كل اسكريپت را تكرار مي كند.