بايد بدانيد كه عملكرد آموزش صفر تا صد نرم افزار اسكرچ ويرايشگر آفلاين Scratch با آنچه كه قبلا در فصل استفاده از Scratch از مرورگر اين راهنما توضيح داده شد، يكسان است. تنها تفاوت در تنظيم زبان در شروع اول است: براي داشتن ويرايشگر آفلاين Scratch به زبان ايتاليايي، روي نماد جهان در بالا سمت چپ كليك كنيد و گزينه ايتاليايي را از منوي ظاهر شده انتخاب كنيد.
استفاده از Scratch از تبلت
Scartch همچنين به عنوان يك برنامه در دسترس است اما فقط براي تبلت هاي مجهز به اندرويد و آي پد. علاوه بر اين، اين نسخه كامل Scratch نيست، بلكه ساده سازي آن براي كودكان 5 تا 7 ساله است كه ScratchJr نام دارد.
پس از دانلود برنامه ScratchJr از فروشگاه آموزش صفر تا صد نرم افزار اسكرچ دستگاه خود، دومي را راه اندازي كنيد و با انتخاب يكي از گزينه هاي موجود بين School، Home و Other مشخص كنيد كه در آن از ScratchJr استفاده مي كنيد، سپس روي نماد خانه ضربه بزنيد تا به پروژه هاي خود دسترسي پيدا كنيد. اگر هنوز هيچ پروژه اي در دسترس نداريد، دكمه + قابل مشاهده در زير پروژه هاي من را فشار دهيد تا پروژه جديدي ايجاد كنيد.
در صفحه جديد نمايش داده شده، دكمه + قابل مشاهده در سمت چپ را فشار دهيد تا اسپرايت هاي جديد اضافه كنيد، در حالي كه با زدن دكمه + در سمت راست مي توانيد صحنه هاي جديد اضافه كنيد. علاوه بر اين، با فشار دادن روي نماد افقي قابل مشاهده در بالا، مي توانيد پس زمينه اي را براي استفاده براي صحنه هاي آموزش صفر تا صد نرم افزار اسكرچ خود تنظيم كنيد.
با استفاده از دستورات قابل مشاهده در زير، با اين حال، مي توانيد شروع به ايجاد اولين انيميشن خود كنيد. دانستن اينكه مكانيسم مشابه ايرانيان سايبر با آنچه در پاراگراف هاي قبلي اين راهنما توضيح داده شده است مفيد خواهد بود.
سپس يكي از دكمه هاي قابل مشاهده در زير را فشار دهيد تا به بلوك هاي فرمان دسترسي پيدا كنيد: دكمه زرد رنگ براي دسترسي به دستورات كنترل و تنظيم شروع انيميشن. دكمه آبي براي دستورات حركت؛ دكمه بنفش براي بزرگنمايي، كوچك كردن يا پنهان كردن كاراكترها. دكمه سبز براي دستورات صوتي؛ دكمه نارنجي براي تنظيم آموزش صفر تا صد نرم افزار اسكرچ سرعت و استفاده از دستورات تكرار و دكمه قرمز براي پايان دادن به انيميشن. در ابتدا خراش بود
اولين مورد، براي طول عمر، انتشار و فوري بودن، قطعا Scratch است. اين يك زبان برنامه نويسي "بلاك" است، يعني دستورات تكه هايي از پازل هستند كه با قرار گرفتن در كنار هم در موقعيت مناسب، به بازي جان مي بخشند. چه بازي؟ چيزي كه قرار است ايجاد كنيم، هر عنصر و هر مرحله را تكه تكه اصلاح كنيم. شما مي توانيد شخصيت خود را به نام "جن"، سناريو، عناصر تعامل و غيره ايجاد كنيد.
اسكرچ در سال 2003 از كار گروه مهدكودك مادام العمر آزمايشگاه رسانه MIT به رهبري ميچل رسنيك متولد شد و از آن زمان تاكنون بيشترين استفاده را براي آموزش برنامه نويسي به كودكان داشته است. رويكرد گروه مهدكودك مادام العمر (كه مي توانيم آن را به عنوان "مهدكودك براي زندگي" ترجمه كنيم) رويكردي از تجربه مستقيم، آزمايش، خلاقيت، به اشتراك گذاري است، بسيار دور از "درس كامپيوتر". پيدا كردن "موقعيت مناسب" در قطعات Scratch به اين معني نيست كه تنها يك راه حل وجود دارد، بلكه فقط به اين معناست كه برنامه نويسي، مانند برنامه بزرگسالان، به دقت، توجه به جزئيات و جستجوي خطاها نياز دارد. محيط اسكرچ امكان بيان آزادانه خلاقيت را فراهم مي كند.
چند نمونه؟ يك كودك مي تواند انتخاب كند آموزش نرم افزار اسكرچ كه شخصيت مورد علاقه خود را در بازي قرار دهد، والدين مي توانند بازي هاي ويديويي دوران كودكي خود را بازسازي كنند، يا برادر بزرگتر مي تواند يك بازي با جدول زمان ايجاد كند تا آنها را به كودك آموزش دهد.